Minap hangosan gondolkoztam, hogy venni kellene egy naplót, vagy noteszt, vagy valami eszközt, amibe lejegyzem a gondolataim az út alatt.
És mi történt..... Kaptam egyet. Nem is akármilyet egy Moleskine-t.
A legendás notesz
A Moleskine® az elmúlt két évszázad nagy művészei és gondolkodói – például Vincent van Gogh, Pablo Picasso, Ernest Hemingway és Bruce Chatwin angol író – által használt notesz utódja. Ez egy szerény, fekete, lekerekített sarkú notesz, bevarrott könyvjelzővel, belső zsebecskével; önmagában tökéletes. Egy évszázadon keresztül egy apró francia könyvkötő műhely szállította Párizs írószerboltjaiba, ahol kivételes művészek és írók kezeiben talált gazdára. Ez a kis notesz megbízható és praktikus útitárs; olyan felbecsülhetetlen skicceket, jegyzeteket, történeteket és ötleteket őrzött, melyek egy napon híres festményekké vagy méltán népszerű könyvek lapjaivá lettek.
Ez a notesz volt Bruce Chatwin kedvence, a nevét is ő adta. Az 1980-as évek közepén egyre kevesebbet gyártottak belőle, majd teljesen megszűntették. A The Songlines című könyvében Chatwin egy kis fekete notesz történetét meséli el: 1986-ban az addigi gyártó, egy kis tours-i francia családi válallkozás csődbe ment. „Le vrai moleskine n’est plus” (Az igazi moleskine nincs többé) voltak azok a szavak, amelyeket a könyvben a Rue de l’Ancienne Comédie utcában lévő írószerbolt tulajdonosa mond, akitől a jegyzetfüzeteit rendszeresen vásárolta. Chatwin, mielőtt elindult Ausztráliába, megvette az összes noteszt, amit csak tudott, de ez nem bizonyult elégnek.
1997-ben egy kis milánói kiadó feltámasztotta a legendás noteszt e név alatt, feltámasztva ezzel nemcsak magát a noteszt, hanem annak különleges múltját és legendáját is. Chatwin nyomában, a Moleskine noteszek mára visszanyerték méltó helyüket, és elválaszthatatlan kiegészítői lettek a modern eszközöknek. Útközben is megragadni a valóságot, megfigyelni és rögzíteni a részleteket, papírra vetni a különleges élményeket: a Moleskine notesz megőrzi a gondolatokat és érzéseket, hogy később bármikor meríthessünk belőle. Mára a Moleskine a kultúra, utazás, emlékezet, képzelet és egyéniség szinonímája lett – a való- és a virtuális világban egyaránt. A termékcsalád küölnböző igényeket kielégítő noteszekből, jegyzetfüzetekből, naptárakból, újszerű, egyes városokat bemutató útikönyvekből áll. A Moleskine noteszek sokféleségükkel korunk változatos kreatív foglalkozásainak méltó társai. Világszerte a digitális világgal közeli kapcsolatban lévő modern nomádizmust képviselik weboldalakon, blogokon, online közösségeken keresztül. A Moleskine segítségével a jegyzetelés és skiccelés régi hagyománya, ami tipikusan analóg tevékenység, váratlanul teret hódított az online közösségekben a weben.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.